Virtual Reality Lab Fontys Hogeschool ICT biedt kansen voor MKB

Fontys Hogeschool ICT

Verbetering van de efficiëntie bij ontwerp, productie en onderhoud

Fontys Hogeschool ICT slaat als kennisinstituut een brug tussen concept en toepassing. Nieuwe technologie, zoals artificial intelligence, blockchain en robotica, roepen onder het bredere publiek nog veel vragen op. Studenten onderzoeken echter de kansen die deze bieden. Dat geldt ook voor VR, oftewel virtual reality. Dat kennen we al langer, maar ook daar ligt nog veel onontgonnen gebied en kansen voor het bedrijfsleven, vertelt Sjaak Verwaaijen, Coördinator Virtual Reality Lab. Met name voor het MKB zijn er veel mogelijkheden.

Is VR gemeengoed?

VR ontwikkelde zich in een paar jaar van ‘the next frontier’ naar dagelijkse toepassing die we allemaal kennen. Denk aan films en games, maar ook in webshops waar je kunt uitproberen hoe kleding je staat of hoe meubels in jouw woonkamer passen. Een aantal jaren terug verrichte Fontys Hogeschool ICT het ‘pionierswerk’ met de technologie, legt Verwaaijen uit: “We onderzoeken al lange tijd de mogelijkheden van VR. Toen het zijn intrede deed werkten we met alle grote tech bedrijven uit de regio samen om toepassingen te verkennen. Nu verschuift onze rol.” Veel grotere bedrijven hebben nu eigen VR-teams. De techniek is volwassen geworden.

Kleinere foutmarges en beter onderhoud in het MKB

Toch wil dat niet zeggen dat virtual reality ‘klaar’ is als onderzoeksveld voor praktische toepassingen. Volgens Verwaaijen is er veel ontwikkeling: “VR wordt veel gebruikt voor trainingen en simulatie. De techniek is nu veel toegankelijker, waardoor er met name in het MKB veel kansen liggen.” De kostendrempel wordt lager bij een gevestigde techniek, waarmee de investering interessanter wordt voor kleinere organisaties. Bovendien zijn er nieuwe ontwikkelingen die voor specifieke supply chains bijzonder waardevol zijn, zoals het concept van ‘digital twins’: “Door een digitale reproductie te maken in VR, kunnen processen als assemblage, interventies, design aanpassingen of customizatie verkend worden. Dit verkleint foutmarges in productie, maar kan ook helpen in productontwikkeling en preventief onderhoud.”

 

Partner in VR prototyping

Fontys Hogeschool ICT werkte de laatste jaren aan diverse prototypes in het domein van VR. Hierin ligt de meerwaarde van het kennisinstituut als partner met brede expertise. In een unieke werkvorm gaan studenten en onderzoekers samen aan de slag met toegepaste onderzoeksvragen uit het bedrijfsleven wat zorgt voor een brede kennisontwikkeling. Onderstaande projecten laten de brede mogelijkheden zien die VR te bieden heeft.

Project 1: Anesthesia/Operating Room

Beide applicaties werden ontwikkeld om studenten gezondheidszorg een immersieve trainingservaring te bieden. Het doel is de operatieruimte klaar te maken en een aantal procedures uit te voeren, aan welke de gebruiker ‘at random’ onderworpen wordt. Uiteindelijk zullen studenten de echte operatiekamer in moeten, maar VR trainingen helpen om hen klaar te stomen in het volgen van procedures en vaste handelingen. In Operating Room geeft een chirurg de student feedback in de VR-omgeving, om de ervaring compleet te maken.

 

Project 2: Saasen Groep OnScene Design Challenge

Ook bij deze applicatie is het doel training van BHV’ers in een noodsituatie, maar met een mixed reality element. Verwaaijen: “Het doel is om een leerervaring te bieden die, hoewel vrij van risico, echt aanvoelt. VR is daarvoor uitermate geschikt.” In ‘first responder’ situaties is stressmanagement een belangrijke factor. De bestaande applicatie werd bij Fontysstudenten ondergebracht voor verbeteringen in het immersieve karakter (essentieel om het stressgevoel teweeg te brengen) en de meetbaarheid van het stressniveau. Het eerste is gerealiseerd door designverbeteringen in de interactie, maar ook door mixed elementen toe te voegen, zoals een fysieke brandslang en iemand optillen. Het stressniveau wordt gemeten met slimme algoritmes, maar ook door de biofeedback van de gebruiker te meten. Dit alles is ook uitgebreid getest.

Project 3: Noldus Information Technology Eyetracking

Het testen van technieken en scenario’s kan ook met virtual reality makkelijker gemaakt worden. Noldus Technology ontwikkelde een eytracking tool, welke zij in een VR-omgeving wilden testen. Studenten ontwikkelden deze omgeving, door een abstract en realistisch scenario te ontwerpen, waarin de gemeten eye tracking ook gekoppeld kon worden aan 3D elementen in het scenario. Hierdoor wordt niet alleen het algoritme getest, maar ook gevoed met meer data.

Het Virtual Reality Lab is gevestigd in het InnovationLab op Strijp-TQ. Meer weten over projecten en mogelijkheden die VR te bieden heeft? Neem contact op met Sjaak Verwaaijen.

Tags: Education