App ziet of tekst door 'n student of door ChatGPT geschreven is

Fontys ICT
Drie studenten van Fontys ICT hebben een tool ontwikkeld die het gebruik van ChatGPT ontdekt in teksten. Niet alleen dat: het drietal gaat er een educatieve tool van maken die gratis aan het onderwijs wordt aangeboden. “Het gaat ons niet om de detectie, maar om de didactische waarde ervan.”

Uit het artikel in Bron:

Meer dan een ‘nakijker’
Ruben, Niek en Max zijn vierdejaars studenten ICT in Eindhoven. Max rondt zijn studie over enkele weken al af, Ruben en Niek als alles goed gaat aan het einde van dit studiejaar. Ondertussen zijn ze met hun startup OpenMaze al flinke stappen aan het zetten. Ze verhuren zichzelf al voor consultancy en research & development klussen. Maar betere reclame dan de ChatGPT Detector die ze juist online hebben gezet is op dit moment nauwelijks denkbaar.

Toen zij als opdracht voor hun studie aan de slag gingen met het maken van een tool die kan ontdekken of tekst door een AI is gegenereerd, stelden hun coachen en docenten dat ze verder moesten gaan dan dat: maak er iets van waar docenten echt iets aan hebben, iets dat meer is dan alleen maar een detectiemiddel. Meer dan een nakijktool die slechts het oordeel velt: dit is niet jouw tekst maar een door AI gegenereerde tekst. En dan ook nog in het Nederlands.

"Daar zijn we nu druk mee bezig", zegt Niek. “Zo’n detector ontwikkelen is één ding. Maar voor de Nederlandse taal én met die toegevoegde educatieve waarde, dat is wel een heel andere draak die we nu moeten temmen."

Want, zo legt hij uit,  voor zo'n tool zijn ontwikkelaars afhankelijk van de data die zij tot hun beschikking hebben. "In het Engels is die er voldoende, in het Nederlands is dat nog wel een uitdaging. En dan is het moeilijker om een beginpunt te zetten. Maar daar zijn we druk mee aan de slag. Net als met het vergaren van data die mogelijk maakt dat je er voor educatieve doeleinden ook echt iets aan hebt.”

 

In het artikel in Trouw stelt:

"Het gebruik van ChatGPT blijft", zegt Van Dam. "het is een techniek waar we simpelweg niet omheen kunnen. Wij willen docenten vooral gereedschap geven om daar op een didactische manier meer om te gaan."

 

Ook het Eindhovens Dagblad sprak met de drie studenten:

ChatGPT, het computerprogramma waar moeiteloos een tekst over wat dan ook uitrolt, heeft voor veel ophef gezorgd. Een studentenhand komt niet meer te pas aan werkstukken en artikelen. Drie studenten bedachten een oplossing.