Studenten laten kinderen gamend én bewegend leren

Fontys ICT
Growthmoves is een consortium, dat zich in 2020 gevormd heeft om beweging te stimuleren bij kinderen in het basisonderwijs. Simpel gezegd, ze zitten teveel op hun stoel. Hoe kunnen we dat tegengaan, zonder dat het ten koste gaat van de kennisontwikkeling? Studenten Leon Lieuw, Jesper Jansen en Teun van den Broek deden onderzoek naar oplossingen.

Lectoraat Interaction Design  
De koppeling tussen Growthmoves en het studentenproject is het lectoraat Interaction Design, dat aangesloten is bij het consortium. Het lectoraat houdt zich bezig met onderzoek vanuit Fontys Hogeschool ICT, specifiek op het vlak van mens/technologie interacties. Projecten worden vaak ook uitgevoerd door of met studenten, zoals in dit geval. Zij werken dus direct, in de praktijk, mee aan kennisontwikkeling en onderzoek.  

Exergames  
Waar Leon, Teun en Jesper zich specifiek mee bezig houden is het ontwikkelen van exergames. Dat zijn games, waarin fysieke beweging centraal staat. Door er in dit geval een educatieve component aan toe te voegen worden het ‘intelligent exergames’. Het idee is dat de studenten al bewegend gaan leren, waardoor ze gestimuleerd en uitgedaagd worden. Twee vliegen in één klap dus.  

Twee projecten, één doel  
De studenten waren oorspronkelijk bezig met twee projecten. Leon en Teun werkten aan games met een Wii balansbord, en Jesper onderzocht de mogelijkheden van een SmartWall (een technologie van Fontys ICT InnovationLab partnerbedrijf Embedded Fitness). Gaandeweg ontdekten de studenten dat de basismethode voor hun exergames hetzelfde was en ze sloegen de handen ineen.  

Het resultaat is een systeem voor exergames, dat op zo goed als elk middel ingezet kan worden (dus onder andere de Smart Wall en het Wii balansbord). In de video vertellen ze er meer over.