ICT & Business bezoekt IBA Kolding

Fontys ICT

Project inhoud

De week was zowel gericht op intercultureel bewustzijn als op innovatie. Innovatie werd vanuit verschillende perspectieven onderzocht en geobserveerd. Wat doe je als start-up met een innovatief idee? Maar ook grote multinationals, hoe blijven zij innovatief en wat veranderen zij?

INTERNATIONALE EN CULTURELE ERVARING IN DENEMARKEN

14 studenten en 3 docenten van het Business advanced semester bezochten onze partneruniversiteit IBA Kolding in Denemarken. Ze werden zeer gastvrij ontvangen en hadden een mooie en leerzame week vol internationale ervaringen.

De studenten namen deel aan een pitch training en een pitch wedstrijd. Ze presenteerden ieder hun eigen innovatie inclusief een plan hoe ze een bedrijf kunnen starten dat deze innovatie verkoopt. De docenten gaven een gastles en iedereen volgde een global mindset workshop gericht op zakendoen in verschillende culturen, door een voormalig Lego medewerker, uiteraard met een Lego challenge. Verder een bezoek aan verschillende lokale maar ook mondiale bedrijven. 
Naast alle studieactiviteiten was er ook tijd voor cultuur, zoals Kolding Castle en een tentoonstelling over de Deense kroonprinses.

Een bijzondere ervaring was de activiteit 'taste of your culture'. Alle studenten en docenten - niet alleen Deense en Nederlandse, maar ook bezoekende studenten uit de VS en andere internationale studenten en docenten van IBA - brachten eten of drinken uit hun eigen land mee om te delen met de andere culturen. Een van de toppers was zelfgemaakte kaas van een van onze studenten, maar ook bijzonder waren de Nederlandse broodjes met hagelslag, bereid door een van onze internationale studenten uit Vietnam.

Petra Janssen, Marco Hormes en Mark Madsen
ICT & Business