Studenten ontwikkelen VR-game voor kinderen met beperkingen

Fontys ICT
Hoe maak je virtual reality toegankelijk voor leerlingen met meervoudige beperkingen? Een uitdaging die ICT-student Eline Vooijs samen met twee studiegenoten aanging voor Visio Onderwijs Haren, waar kinderen met een visuele of meervoudige beperking naar school gaan.

Eline (links) met haar twee studiegenoten en projectpartners

Als ICT-student in de leervorm Open Learning werkt Eline gedurende het collegejaar aan verschillende opdrachten. In september kwam daar de opdracht van Visio voorbij. “Visio had VR-headsets aangeschaft en vroeg zich af of wij iets aan konden bieden op deze sets zodat de leerlingen daar gebruik van konden maken.”

Eline en haar twee medestudenten hoefden daar niet lang over na te denken. “Het klonk als een ontzettend leuk project waar we direct mee wilden starten.” Dat gebeurde allereerst middels onderzoek naar de toegankelijkheid van VR en hoe leerlingen met bijvoorbeeld een visuele beperking een VR-spel konden spelen. “VR staat er niet om bekend voor iedereen toegankelijk te zijn, maar je kunt er juist ervaringen of belevingen mee doorgeven.”

‘Meteen enthousiast’

Om dat voor elkaar te krijgen, bezochten de studenten de basisschool in het Groningse Haren. “Die kids waren meteen enthousiast, waardoor ik realiseerde hoe bijzonder dit project was. Kinderen met een beperking kennen een heel andere manier van leren en het is mooi dat we daar op deze manier aan kunnen bijdragen.”

Wie trouwens denkt dat VR alleen maar bestaat uit beeld en geluid heeft het mis. “Er is ook zoiets als haptische feedback, zoals trillingen in controllers. Door dat in ons spel te integreren, kan VR de leerlingen nog steeds ondersteunen in wat zij in het spel moeten doen.”

Basketballen met beperkingen
Dat spel, met de naam VisioVR, is in de basis relatief simpel. Leerlingen moeten middels een controller een basketbal oprapen en door een basket zien te gooien. Na vijf rake schoten, worden de levels wat moeilijker. “Dat is redelijk makkelijk wanneer je geen beperking hebt. Maar laat een slechtziende of blinde leerling maar eens iets oppakken. Of iemand met een beperking aan zijn armen of handen een controller bewegen alsof er een bal wordt gegooid.”

Die uitdagingen zijn in het nieuwe spel allemaal getackeld. Zo krijgen leerlingen met een visuele beperking een audio-tutorial als uitleg, hoor je een geluidje wanneer je de bal opgepakt hebt en geeft de basket een 3D-audiosignaal af zodat de leerling weet waar de basket is. Kinderen met een mobiele beperking kunnen door middel van het indrukken en loslaten van knopjes op de controller de bal oppakken en wegschieten.

Wisseltrofee
Het zijn features die allemaal tot stand zijn gekomen dankzij de kinderen zelf, want er is heel wat getest in de afgelopen maanden. Komende woensdag wordt het spel officieel aan Visio Onderwijs overhandigd, waarna de kinderen volop gebruik mogen maken van het VR-spel. 

Wellicht reist er ook nog wel een trofee mee naar het noorden van het land, want twee weken geleden wonnen de ICT-studenten de Impact for Society-award tijdens Innovation Insights. “De beker staat nu nog even hier, maar dat wordt waarschijnlijk wel een wisseltrofee, zodat ook de leerlingen van Visio hiervan kunnen genieten.”

De poster van VisioVR