Minor Toegepaste mediatechnologie

Fontys Hogeschool ICT

Toegepaste mediatechnologie, een minor die in mogelijkheden denkt

De minor Toegepaste Mediatechnologie was nieuw dit studiejaar in het Fontys minor-aanbod. Het is een minor die vooral bedoeld is voor niet-tech studenten die de mogelijkheden van ict en mediatechnologie binnen hun eigen vakgebied willen verkennen. De minor staat open voor studenten van zowel Fontys als andere hogescholen en telt dan ook een kleurrijke populatie.

Twee leerlijnen
Wat zijn de ervaringen nu de eerste studenten hun minorcertificaat ontvangen? Jessika van de Wijdeven (minorcoördinator) vertelt: “Deze minor anticipeert op een toekomst waarin ook hooggeschoold werk geautomatiseerd zal zijn. De minor kent daarom twee leerlijnen. Enerzijds moet je goed nadenken over je eigen toekomstige positie als professional binnen je vakgebied en anderzijds over de kansen die technologisering en robotisering voor dat vakgebied opleveren. Dat eerste doen we door een traject van personal branding te volgen met als individueel eindresultaat een duidelijk digitaal profiel op een eigen website en op social media. Minstens zo belangrijk is het groepsproject waarbij studenten leren om dankzij (media)technologie nieuwe mogelijkheden in hun vakgebied te ontdekken. In multidisciplinaire samenwerking ontwikkelen ze innovatieve concepten. Dat kunnen apps zijn maar ook robot-oplossingen voor problemen van alledag. Vooral het samenwerken met studenten van ander hogescholen en andere studierichtingen levert verrassende inzichten op die je weer voor je eigen vakgebied kunt gebruiken. Een concept om wachtrijen bij festivals plezieriger te maken, bleek ook toepasbaar voor wachtlijsten in de zorg en ook voor de wachttijd tussen toewijzing en oplevering van een woning.”

Op zoek naar jezelf
Pieter-Jan Kierkels (CO-Iemes) en Lisa Broers (Vastgoed en Makelaardij) onderschrijven de uitgangspunten van de minor. Lisa: “Ik heb geleerd dat personal branding verder gaat dan het schrijven van een sollicitatiebrief. Hier kan ik mezelf profileren als merk, zodat mensen me kunnen kiezen om wie ik ben en niet om het papiertje wat ik heb. Ik zie nu ook meer mogelijkheden voor technologie en vastgoed. Dat je bijvoorbeeld met virtual reality het eindresultaat al ziet voordat er een schop de grond in gaat”. Pieter-Jan: “Ik vind hier eigenlijk de online uitbreiding van mijn major opleiding en ik heb ondertussen mooi een eigen website kunnen bouwen”. Lisa: “De meeste minoren blijven best wel binnen de lijntjes. Hier kun je op zoek gaan naar jezelf en je creatieve ik”. En Pieter-Jan vult aan: Klopt, in feite vul je het programma voor een deel zelf in en dat spreekt mij heel erg aan”.

Technologie moeilijk?
In hoeverre moet je technologisch onderlegd zijn voor deze minor? Jessika is daar heel duidelijk in: “Dat valt ontzettend mee. In de praktijk leren studenten heel snel en gericht om te gaan met technische tools. Zelfs als het gaat om ogenschijnlijk moeilijke dingen als holografie of virtual reality. Sterker, de evaluaties hebben uitgewezen dat studenten op dat gebied nog meer verdieping willen. Technische tools worden ook steeds gebruiksvriendelijker. Je moet er gewoon niet voor weglopen. Naast de ‘tools’ zijn de minorstudenten ook methodisch bezig met designonderzoek en krijgen ze een flink aantal perspectiefcolleges door experts en lectoren op het gebied van Internet of Things, Big Data, User Experience, Serious Gaming, cyber security en digital marketing."

Meer informatie: 
https://fontys.nl/Studeren/Minoren/Toegepaste-Mediatechnologie.htm

Tags: Education