PeerVue: Van studentenproject naar startup

Fontys ICT

PeerVue: studenten oordelen zelf

Een perfecte cirkel die vrijdag 21 juni rondgemaakt werd. Wat begon met brainstormende FHICT-studenten over het onderwerp peer feedback, eindigde met een krabbel onder een contract voor een tool die voor meer Fontys-studenten beschikbaar wordt.

Even beter uitleggen: Op vrijdag 21 juni tekende innovatienetwerk iFontys een contract voor PeerVue, een peer feedback tool die ontwikkeld is door (oud-)studenten van Fontys Hogeschool ICT. De ondernemende studenten Peter van Berlo en Ryan Royer stonden jaren terug aan de wieg van het systeem. Als deelnemers aan de minor Data Driven Business Lab gingen ze aan de slag met nieuw, eigenwijs en eigentijds onderwijs in de lijn van de SEAL-didactiek (Social Engaged Action Learning). De didactiek en de minor geeft de studenten de ruimte om binnen een set van leerdoelen te werken aan eigen en eigenzinnige projecten met zogeheten ‘wicked problems’ of venijnige vraagstukken.

Aangezien de minor draait om data gedreven processen, is het misschien wel logisch dat er nu een tool ligt. En dat de studenten überhaupt gingen brainstormen over een feedbacktool. Want de vraag die studenten zoals Ryan en Peter bezighield was: “Hoe kun je als student nu beoordelen of leerdoelen zijn behaald?”. Wat al snel duidelijk was: dat deden ze het liefste zélf.

Het begon allemaal heel klein, amateuristisch en logisch. In Excel. Acties die uitgevoerd werden om leerdoelen te bewijzen werden letterlijk, maar nauwkeurig in hokjes geduwd. De studenten waren ervan overtuigd dat ze onderling het beste inzicht hadden op elkaars werk en resultaten. Zonder docent. Zonder rode pen. Zonder pagina’s goedbedoelde docentenpraat. Nee, de studenten gaven elkaar feedback op basis van het werk wat was gedaan en hoeveel impact dat op het project had. Ook gaven ze aan wat en hoeveel ze hier gezamenlijk van hadden geleerd.

Excel werd ingeruild voor een zelfgebouwde webapplicatie. De tool maakte veel inzichtelijk. Het aantal acties, het aantal opdrachten, maar vooral ook de groei die studenten maakten in relatie tot de leerdoelen. Aan het einde van de minor kregen de studenten de mogelijkheid om de applicatie onder leiding van innovatienetwerk iFontys verder te ontwikkelen. Het belang voor iFontys lag in het gebrek aan ondersteunende applicaties binnen de onderwijsvorm waar SEAL-onderwijs zich bevindt.

Om innovatie in onderwijs te kunnen plaatsen, heeft het innovatienetwerk een duidelijk beeld geschetst van verschillende typen onderwijs (didactische percelen). Ieder type heeft eigen ondersteuning van technologie nodig, vindt iFontyslid Adri Cornelissen. “Zo is bijvoorbeeld een rooster voor SEAL onderwijs helemaal niet nodig en een LMS minder goed inzetbaar. Dat heeft met de karakteristieken van het type onderwijs te maken. Binnen SEAL is eigenaarschap van de student belangrijk. Peer feedback en deze tool zijn daarbij onmisbaar en van onschatbare waarde.” Binnen iFontys zijn ze ervan overtuigd dat onderwijsvernieuwing door de tool vergemakkelijkt wordt.

Terug naar PeerVue en het contract. Na een leerzame en hobbelige testfase zijn Ryan, Peter en PeerVue doorgegaan als startup. Het bedrijf ShareWorks -ook bekend van Projectcampus- heeft het product de kans gegeven en ondersteund in het productierijp maken. De oud-studenten Ryan en Peter staan nog steeds honderd procent achter het gemaakte product. Zij hebben dit PeerVue ontwikkeld voor studenten om door feedback en actieve coaching tot een echte leerervaring te komen. Zo hebben zij het ervaren en zo mag iedere Fontys-student het ervaren, vindt het duo. Een perfecte ronde cirkel.

Meer info over iFontys of SEAL: fontys.nl/KennisNetwerk/Ontwikkelingen/iFontys.htm
Wil je meer weten over PeerVue: a.cornelissen@fontys.nl