ICT-studenten ontwikkelen app tegen eenzaamheid onder ouderen

Fontys Hogeschool ICT

Bewoners De Wever in Tilburg zijn eerste gebruikers

Eenzaamheid onder ouderen. Een maatschappelijk probleem waar we allemaal mee te maken krijgen. In samenwerking met De Wever, een organisatie die ouderen ondersteunt met passende zorg, hebben ICT-studenten van Fontys Hogeschool ICT (FHICT) Tilburg een app ontwikkeld om eenzaamheid bij ouderen te bestrijden. Het doel hierbij is om op een eenvoudige manier vriendschappelijke contacten te leggen om diverse activiteiten samen te ondernemen. Bij de bewoners van De Wever draait nu een pilot.

De Wever kwam bij FHICT Tilburg met de vraag of er een app ontwikkeld kon worden waarbij het sociale aspect centraal staat. Gezamenlijke interesses delen en elkaar ontmoeten, daar draait het om (om bijvoorbeeld contacten te leggen met iemand om samen een avondje te gaan rikken in het wijkcentrum of te gaan wandelen in de buurt). De projectgroep bestaande uit drie ICT & Business studenten en zes ICT & Software Engineering studenten van FHICT Tilburg pakte de opdracht graag op. Sander Vlug, een van de studenten, licht toe: “We zijn begonnen met vooronderzoek met betrekking tot de technische basis van de app. Tijdens het maken van deze basis, hadden we wat tegenslagen. Zo dachten we een kant en klaar prototype te krijgen van de groep die er het vorige semester ook al aan had gewerkt, maar we moesten zelf het product opnieuw bouwen. Maar inmiddels draait dit goed en hebben de bewoners en medewerkers van De Wever de app getest. De feedbackpunten hebben we verwerkt, waarna we de pilot zijn gestart met diverse basis functionaliteiten.”

Maatschappelijk probleem 
Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen een maatschappelijke organisatie en studenten. “Maatschappelijke thema’s vind ik heel leuk. Je ziet vooruitgang, we gaan er iedere week heen. Je hebt de kans om het daadwerkelijk te testen in de praktijk. Je vraagt niet even snel aan je oma feedback. Het is echt. En een zeer interessante doelgroep. Want hoe breng je informatie over bij mensen met dementie? De eerste reacties zijn zeer positief. Ook is er wel een beetje angst, het is toch iets nieuws. Maar dat vertrouwen komt nog wel,” aldus Sander. Daarnaast is het ook nog eens innovatief. “De koppeling van de app aan het “gewone” maatschappelijk werk in de wijk is nieuw. De andere apps maken een eigen community maar zijn niet gekoppeld aan de wijk, het dorp of de gemeente,” licht Kees Velthuijs, docent ICT & Business en begeleider van het project uit.

Van pilot in Tilburg naar app door heel Nederland
“In ons onderwijs maken wij vaak nieuwe producten (zgn. “greenfield ontwikkeling”). Dit is meer een estafette project: de studenten gaan verder met de uitkomst van eerdere projecten. Nu zijn we zo ver dat de oplossing daadwerkelijk als pilot gebruikt kan worden. Een volgend project kan op basis van die evaluatie een eerste “echte” versie opleveren,” aldus Kees. Het was nog een hele uitdaging om de app op te leveren op 21 januari 2020. De verwachting was zeer hoog. “Het is nu een pilot voor de bewoners van De Wever. De basis die staat met diverse functionaliteiten. Uiteindelijk willen we nog naar een volgende stap. Dat is een goed functionerende app die we door heel Nederland onder ouderen kunnen aanbieden. Denk hierbij ook aan extra faciliteiten als meldingen als je wat later bent, chatberichten sturen en misschien wel FaceTime.” Inmiddels hebben Contour De Twern en ABP ook al interesse getoond.  

Auteur: Maartje van Hees - Fontys Hogeschool ICT
Foto: De Wever