Unieke samenwerking Fontys ICT en Vega School Zuid-Afrika dankzij Covid-19

Fontys ICT
In september hebben 23 studenten van de Fontys Minor Digital Experience Design online samengewerkt met 21 Media Design studenten van Vega School Cape Town, Zuid-Afrika. 10 gemengde teams gingen aan de slag met de opdracht om generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) bewuster te maken van Sustainability Goals (SDG’s) van UN.

Alle studenten keken voor aanvang de National Geographics documentaire “Before the Flood” en elke groep kreeg opdracht om een innovatieve transmediale campagne te bedenken o.b.v. de documentaire, waarbij ze de doelgroep wisten te betrekken en inspireren om met de SDG’s aan de slag te gaan.

"Their accent is amazing I loved it. The way they think inspired me in a way to show my better version and be creative"

Tijdens de eerste online kennismaking met Zuid-Afrikaanse teamgenoten werd de samenwerking gelijk goed getest door uitwisselen mening- en cultuurverschillen op het gebied van global warming en duurzaamheid. Via onderzoek naar de SDG’s en doelgroep en inspiratie uit bestaande campagnes, films, apps, games bedacht elke groep een uniek verhaal.

Ideeën en concepten van de groepen werden ondersteund door de lessen Storytelling, Transmedia Campaign en Gamification, afwisselend gegeven door Nederlandse docenten en Afrikaanse docenten via Microsoft Teams werden. Het gevolg was dat instructies, feedback en gezamenlijk leren op een prettige manier door elkaar begonnen te lopen. Nederlandse docenten gaven feedback aan studenten van Vega school en de Zuid-Afrikaanse docenten leerden onze studenten meer over gamification in transmediale campagnes. Het resultaat: 10 verpletterende presentaties, met goed doordachte transmediale verhaallijnen en bijhorende concepten voor diverse media-uitingen. 

FHICT en Vega School Zuid-Afrika spraken al langer over samenwerken en mogelijke uitwisseling, maar dit was er tot op heden nog niet van gekomen. Door de Coronacrisis en vergelijkbare blended-learning maatregelen in beide landen was de fysieke afstand gereduceerd tot 0 en het verschil in onderwijsdidactiek verdwenen. Bijkomend voordeel was uiteraard dat Zuid-Afrika in dezelfde tijdszone als Nederland ligt. Hiermee lag er een mooie kans voor een gezamenlijk online project. De mooie resultaten en de prettige samenwerking, die zowel studenten als docenten ervaren, laten zien dat afstand en cultuurverschillen online makkelijk overwonnen kunnen worden in een gezamenlijk internationaal project.