Bewegend leren doe je met next level exergames

Fontys ICT

Wat als exergames de cognitieve en fysieke ontwikkeling stimuleren

De grote sportbonden sloegen alarm; kinderen bewegen te weinig. Basisscholen verkennen bewegend leren, maar door de focus op cognitieve ontwikkeling blijft de ruimte binnen het curriculum beperkt. Hoe kunnen we dat oplossen, zeker nu ook het dagelijks leven van kinderen steeds digitaler wordt?  Wouter Sluis-Thiescheffer, research lead Applied Games bij Fontys, ziet kansen in het combineren van bewegend leren en exergames, waarbij bewegings- en cognitieve ontwikkeling hand in hand gaan. Kun je de ontwikkeling van kinderen op beide vlakken stimuleren en monitoren met slimme games? Fontys zoekt het uit binnen het Vitality Living Lab project. 

Exergames 

Games houden ons bezig. Of het nou marketinggamificatie is of de badges die je met je hardloopapp kunt verdienen, ze zijn effectief. Exergames bevatten alle game-elementen (doelgericht, set regels, uitdaging, feedback), maar combineren dat met beweging, legt Sluis-Thiescheffer uit: "Een exergame is ingericht om een fysieke activiteit te stimuleren. Ze maken het makkelijker om je te concentreren op de activiteit, werken drempelverlagend en zijn soms een duwtje in de rug. Zelfs de app die je gebruikt om fiets- of hardloopactiviteiten te loggen bevat een paar ‘speelse’ elementen, maar een echte exergame laat je dus spelenderwijs bewegen."  

Zwemspellen, wipstoelen en revalideren 

Fontys werkt al lange tijd met diverse partners aan exergames. Een voorbeeld is het ontwikkelen van een interactief zwembad, waar veel gamemogelijkheden zijn voor aquasport, therapeutische activiteiten en zwemmen voor ouderen. Of een project om zitten actiever te maken met bankjes met sensoren die een interactie stimuleren met licht, geluid of een ander bankje. Waar Sluis-Thiescheffer vooral trots op is, zijn gamificatieprojecten met revalidatietrainingen: "Kinderen met cerebrale parese zitten vaak wel anderhalf uur per dag voor oefeningen op een fietstrainer. Dat is saai en monotoon, ze vallen er zelfs bij in slaap. Door hier een game aan te koppelen, die speelt met de weerstand van de fietstrainer, verhelp je dat. Plezier in het trainen gaat dan omhoog, maar ook de participatie en uiteindelijk het succes van de revalidatie."  

Bewegend beter leren rekenen? 

Exergames en bewegend leren zijn niet nieuw, maar de innovatiekans ligt in het koppelen van cognitieve ontwikkeling en beweging volgens Sluis-Thiesscheffer: "Door de twee samen te brengen, zorg je voor een efficiënte integratie van beweging in bestaande lessen. Daarvoor willen we de bewegingsontwikkeling van scholieren monitoren en kijken welke koppelingen we kunnen maken op basis van die data. Een scholier die bijvoorbeeld balcontrole moet ontwikkelen, maar ook zijn tafels moet leren kan je bijvoorbeeld een balspel laten doen met sommen. Onze partners Embedded Fitness en Picoo hebben daar technologie voor ontwikkeld, welke we ook in huis hebben. Zodoende kunnen we zelf exergames ontwikkelen en testen zodat we beweegstimulering in het lager onderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat is het soort verkenning die we willen doen binnen dit project." Naast de combinatie van cognitie en beweging liggen er natuurlijk meer kansen; data kan helpen onderwijs nog meer af te stemmen op individuele leerlingen. Dit is wat het project beoogd te herkennen in een verkennend traject gedurende het komende jaar.  

Vitality Living Lab 

Het project GROWTHmoves: exergames voor de basis is gehonoreerd met een KIEM GoCI regeling voor een jaar durend verkennend onderzoek vanuit Nationaal Regieorgaan SIA en vindt plaats binnen het Vitality Living Lab project. Hierbij wordt samengewerkt met Fontys Sporthogeschool, Fontys Hogeschool Pedagogiek en netwerkpartner Sports and Technology. In de ontwikkeling van exergames werkt Fontys samen met Embedded Fitness en Picoo. Tijdens de Elis Innovation Summit 2021 op 8 december 2021 wordt het project Exergames gepresenteerd. 

Meer weten over exergames? Neem contact op met Wouter Sluis-Thiesscheffer