Studenten hebben wereldwijd succes met hun Kattenradar

Fontys ICT

ejbxgt1aaf47_wd854.jpg

Een vermiste kat terugvinden met de hulp van een poster op een lantaarnpaal: dat moet slimmer kunnen, dachten de vrienden David en Tom (Student ICT - Tilburg). In een jaar tijd herenigden ze ruim duizend vermiste katten met hun bazen. In Nederland, en sinds kort (ver) daarbuiten.

Katten opsporen via online advertenties: hoe kom je daarop?

Het was David die op het idee kwam. "Voor mijn werk leerde ik reclameruimte in te kopen op sociale media. Je kunt heel specifiek kiezen in welk gebied een advertentie vertoond wordt, bijvoorbeeld in een complete stad, een gemeente of een bepaalde wijk." Na een werkdag fietste hij naar huis. Hij zag een aanplakbiljet voor een vermiste kat en voelde mee met de zoekers. Hij legde de link met zijn opgedane kennis en wist dat zo'n zoektocht anno 2022 effectiever kon.

Vanuit zijn zolderkamer deed David research. Hij ontdekte dat er jaarlijks duizenden katten als vermist worden opgegeven, zocht contact met eigenaren van vermiste dieren en knutselde een simpele site in elkaar. Toen hij Tom tijdens het drinken van een biertje vertelde over zijn idee, was die meteen enthousiast. David heeft veel verstand van marketing, Tom kan programmeren. Ze bundelden hun krachten en trokken samen verder op.

Wereldwijd

Inmiddels is hun dienst onder de naam CatRadar ook actief in Engeland, Nieuw-Zeeland, Canada en de Verenigde Staten. De eerste katten over de grens zijn al thuisgebracht. Ze dromen ervan om in ieder land actief te zijn. Ook willen ze hun diensten uitbreiden met printklare posters en samenwerken met asiels en de dierenambulance. "We willen zoveel mogelijk katten thuisbrengen."

Lees het hele artikel op nu.nl

 

Tags: In de Media