Minor Digital Marketing succesvol

Fontys Hogeschool ICT

Minor Digital Marketing succesvolle samenwerking tussen Fontys Hogeschool ICT & Marketing Management

Vanaf september 2016 is de minor Digital Marketing van start: een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Marketing & Management en Fontys Hogeschool ICT. En met succes. Iedere keer moet men een stop invoeren van het aantal inschrijvingen. Het geheim? Volgens Erdinc Sacan, docent FHICT is dat met name de multidisciplinaire samenwerking tussen ICT en niet ICT studenten. Dat maakt de minor aantrekkelijk voor zowel studenten als bedrijven.

Betrokkenheid bedrijven
Binnen de minor zijn meer dan veertig bedrijven betrokken d.m.v. gastcolleges, excursies en opdrachten waaraan de studenten werken.Voor de start van zo’n opdracht komen bedrijven pitchen aan de studenten. Studenten geven dan hun voorkeur aan en starten aan de opdracht die op “mini-stages” lijken. Aan het eind moeten ze op locatie hun resultaten en producten presenteren en verdedigen. De huidige lichting van vijftig studenten kon kiezen uit opdrachten van vijftien bedrijven. Door de deelnemende bedrijven wordt de externe certificering (Google Analytics, AdWords) ook goed gewaardeerd. Hier krijgen de studenten iedere vrijdag de tijd voor tijdens Google Friday.

Vooral veel doen
In de minor staan echte cases, praktijk gastcolleges en vooral veel doen centraal. De focus hierbij ligt op de combinatie tussen ICT, data en technieken en Digital Marketing, zoals Google Analytics, retargeting & behavioural targeting, marketing automation, mobile marketing. Je leert bijvoorbeeld hoe je realistische kpi’s kan opstellen, de conversiefunnel en customer journey in kaart kan brengen, big data analyses te maken en op basis van datavisualisatie de data op een begrijpelijke manier te monitoren en presenteren. Het gaat om een hele set aan tools en mindset. De gebruiker / (potentiële) klant en data staan in de minor centraal, waardoor usability en conversies kunnen worden verbeterd. Organisaties kunnen zo succesvol zijn. 

Meer informatie
Wil je meer informatie weten over de minor Digital Marketing?

Bekijk dan hieronder de voorlichtingsvideo of lees meer informatie in de digitale Keuzegids

 

 

Voor en door studenten
De minor is ontwikkeld mede door studenten die bij het gehele proces betrokken werden, in samenwerking met Fontys Educational Designers. Een van de studenten ging de minor ook volgen tijdens de eerste lichting en is nu als gastdocent betrokken bij de huidige lichting. De cirkel is dus rond. En de studenten? Wat vinden die van de minor Digital Marketing? Hieronder een aantal quotes van studenten met diverse achtergronden:

 “Leren van verschillende facetten binnen digital marketing met veel voorbeelden uit de praktijk en leuke opdrachten die je zelf uitvoert om er al gaandeweg ervaring mee op te doen”  - Remco Mennen (Student Marketing Management)

“De minor Digital Marketing is toegankelijk voor studenten met verschillende achtergronden. Als student journalistiek viel ik tussen de ICT’ers en marketeers zeker niet buiten de boot, het volgen van de minor heeft me juist uitgerust met een unieke set competenties waar ik nu al de vruchten van pluk.” -  Bram Steijns (Student Journalistiek)

“Het mooiste aan de minor vind ik het samenwerken met studenten van verschillende richtingen aan een opdracht van een bedrijf, zodat iedereen zijn eigen kennis en talenten kan inzetten.” -  Eveline Druncks (Student ICT & Media Design)

"Een hele leerzame en unieke minor. In de minor staan zowel theorie als praktijk centraal. Er wordt nauw samengewerkt met het werkveld. Dat is ontzettend leerzaam voor het leerproces van een student. Vanwege het brede karakter van de minor worden veel onderwerpen besproken, maar er is ook ruimte voor persoonlijke voorkeur. Kortom, een leuke en leerzame ervaring!" - Youssra Barkoki (Student Communicatie)

“Het leuke aan de minor 'Digital Marketing’ is dat de minor een breed scala aan onderdelen binnen de digitale marketing wereld laat zien en dat die onderdelen vervolgens in de praktijk worden gebruikt in opdrachten in college’s en de eindopdracht bij een bedrijf.” Raoul van der Vleuten (Student Bedrijfsmanagement MKB)

 

Tags: Education